بستگی دارد تاریخ مسابقه پیروزی ایتالیا

بستگی دارد: تاریخ مسابقه پیروزی ایتالیا فیورنتینا فلورانس اینتر سری آ

گت بلاگز وب‌گردی پیش‌فروش خودروهای خیالی

کاسبی تازه بعضی نمایندگی‌های خودروسازان به این شکل است که با ارائه مدلهای تازه ماشین و بعضا با قیمت‌های کمتر از بازار، مشتریان را جذب می کنند و با این تعهد

پیش‌فروش خودروهای خیالی

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، آگهی های فریبنده، خودروهای خیالی و قیمت های اغواکننده. این حکایت این روزهای بازار پرتلاطم خودروهای وارداتی هست. شرکت هایی که با دور زدن قواعد و آئین نامه های واردات، با قیمت هایی پایین تر از قیمت بازار، جهت خودروهایی که هنوز به بازار کشور عزیزمان ایران نیامده و بعضا حتی به این زودی ها هم قرار نیست بیاید- اعلام پیش فروش می کنند و با اکران بیلبورد و درج آگهی های رسانه ای اقدام به اخذ وجه از مردم می کنند. این بروزترین نوع کاسبی در بازار خودروهای وارداتی است که از چند سال پیش به وسیله نمایندگی های جعلی خودروسازان خارجی انجام می شد ولی حالا ظاهرا به بعضی نمایندگان رسمی و معروف هم سرایت کرده هست.

عبارات مهم : بازار
روند روبه رشد سوءاستفاده های مالی و کلاهبرداری از متقاضیان خرید خودرو، چنان طی چند سال گذشته زیاد کردن داشت که شرکت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ابتدای سال گذشته به عنوان ورود کرد و آیین نامه جدیدی جهت تنظیم قراردادهای فروش و پیش فروش ماشین تدوین کرد. آئین نامه ای که قرار بود سوء استفاده ها را به حداقل برساند و حقوق خریداران خودروهای وارداتی را تضمین کند ولی طبق قرائن، نتوانست بازار مکاره خودروهای وارداتی را سر و سامان بخشد. حتی اعلام دقیق لیست عاملیت های مجاز واردات خودروهای خارجی در سایت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نتوانست به طور کامل جلوی سوء استفاده ها را بگیرد. براساس آمارهای غیررسمی انتشار یافته از بازار خودروهای وارداتی، 51 درصد این بازار در اختیار نمایندگی های رسمی است و 49 درصد هم سهم واسطه هایی است که جهت فعالیت باید با نمایندگی های رسمی قرارداد ببندند. این یعنی تقریبا نیمی از بازار خودروهای وارداتی در اختیار واسطه هایی است که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را ندارند و صرفا با طی مراحلی راحت و ابتدایی، وارد بازار شده است اند. اگرچه زیاد تخلفات از همین واسطه ها و شرکت های بی شناسنامه سر می زند ولی بررسی ها نشان می دهد، بعضی شرکت ها و نمایندگی های معتبر و بزرگ هم مشغول سوداگری و سوء استفاده شده است اند.

روش کار چیست؟

کاسبی تازه بعضی نمایندگی های خودروسازان به این شکل است که با ارائه مدلهای تازه ماشین و بعضا با قیمت های کمتر از بازار، مشتریان را جذب می کنند و با این تعهد که ماشین را در عرض چند ماه تحویل خواهند دارد، یک سوم تا نیمی از پول ماشین را به عنوان پیش قسط دریافت می کنند. واقعیت ولی این است که درعمل نه خودرویی وارد کشور شده است و نه حتی سفارشی ثبت شده است هست. سوداگران بعد از جمع آوری پولهای مردم، با این پولها کار می کنند و در موعد تحویل ماشین به بهانه این که امکان واردات ماشین مهیا نیست، از مشتری می خواهند یا یک مدل خودروی دیگر را گزینش کند یا پول خود را بعد بگیرد که این بعد دادن هم بعضا ممکن است چند ماه به طول بینجامد. به این ترتیب میلیاردها تومان پول ملت، جهت ماهها، به وسیله تجارت و سوداگری عده ای سودجو تبدیل می شود و آنها بعد از چند ماه تاخیر، اصل پول پیش فروش و در مواردی سودی جزئی را به مشتری باز می گردانند.

به عنوان مثال با همین روش اخیراً یکی از نمایندگی های معتبر یکی از خودروسازهای خارجی، پیش فروش یکی از مدلهای کره ای را در حالی آغازکرده که به گفته یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اولاً هنوز هیچ خودرویی از شرکت کره ای سفارش داده نشده است و ثانیاً مشخصات اعلام شده است جهت خودروی موردنظر، با نمونه کارخانه ای تفاوت دارد و شائبه خرید از کشور ثالث و دستکاری شدن مشخصات فنی خود را ایجاد می کند. علاوه بر این به گفته همان منبع، شرکت نامبرده بر اساس اطلاعات مندرج در سایت شرکت تولیدکننده، نمایندگی واردات برند مورد نظر را ندارد و نمی تواند سفارش محصول موردنظر را مستقیما به کارخانه تولیدکننده بدهد. این یعنی نمایندگی پیش فروش کننده یا با علم به اینکه امکان واردات این ماشین را ندارد، مشغول جمع آوری پول مردم و سودجویی آشکار است یا اینکه می خواهد با واسطه از کشورهای ثالث خودروها را وارد کند که متضمن ریسک های امنیتی و اقتصادی هست. از این گذشته بر اساس دستورالعمل تازه واردات خودرو، پیش فروش خودروهای وارداتی تنها در صورتی مجاز است که ثبت سفارش واردات آن انجام شده است باشد.

همزمان با اعلام پیش فروش خودروی خیالی، نام شرکت پیش فروش کننده وارد لیست عاملیت های مجاز واردات ماشین در سایت ثبت سفارش ماشین متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت هم شده است که در نوع خود اتفاقی درخور تامل است و پاسخ مسئولان ذیربط در وزارت محترم صنعت را می طلبد.

شرایط قانونی پیش فروش خودروهای وارداتی چیست؟

براساس سیاست های اخذ شده است از تاریخ ابلاغ آیین نامه تازه یعنی 28 فروردین 95، هر شرکتی قصد پیش فروش محصولات خود را داشته باشد باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کند و این مجوز براساس ثبت سفارش در خودروهای وارداتی صادر می شود. شرکت ها جهت پیش فروش فقط می توانند 50 درصد از ارزش ماشین را از متقاضیان هنگام عقد قرارداد مطالبه کنند و هرگونه عوض کردن در آپشن، رنگ یا موارد دیگر باید با موافقت کتبی خریدار باشد. جهت انتشار آگهی ها نیز شرکت های متقاضی انتشار آگهی در این زمینه باید در متن آگهی خود شماره مجوز صادرشده جهت پیش فروش را قید کنند تا خریداران از این طریق به سلامت معامله یقین حاصل کنند.

چنانکه گفته شد، بازار خودروهای وارداتی در وضعی است که حتی نمایندگی های رسمی بعضی برندهای خارجی هم به رغم داشتن تاییدیه از متولی دولتی، مشغول دور زدن قوانین و آئین نامه ها و سودجویی و سوداگری هستند. شرکت هایی که در روز روشن و با استفاده از رسانه های متعدد از مردم جهت پیش فروش خودرویی که به این زودیها به بازار کشور عزیزمان ایران نخواهد آمد، پول طلب می کنند. رواج این نوع کاسبی در بازار خودرو، توجه و دقت بیش از پیش خریداران خودروهای خارجی را می طلبد. خریدارانی که ظاهراً از این به بعد حتی به لیست ثبت سفارش منتشره از سوی وزارت صنعت هم نمی توانند بسنده کنند و باید متغیرهای دیگر را هم در نظر بگیرند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: بازار | تجارت | خارجی | ماشین | واردات | ثبت سفارش | قیمت بازار | خودروهای وارداتی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog